Har helsevesenet glemt pasientene?


Når jeg holder foredrag for helsepersonell åpner jeg gjerne med: «Hei, jeg heter Lene Wikander og har vært bortført av aliens. De tok meg med til en planet de kalte helsevesenet.»

thumbnail_20160817_121732For sånn føles det faktisk for mange av oss som blir alvorlig syke og må omgås helsevesenet i hele sitt voldsomme maskineri over lengre tid av gangen. Dette har jeg vært på nett-tv og diskutert under Arendalsuka i dag som dere kan se her:

Forbrukerrådet inviterte nemlig til debatt på bakgrunn av en undersøkelse som viser at en av tre nordmenn opplever kommunikasjonen med helsevesenet som vanskelig og altfor dårlig. De føler seg verken sett eller hørt.

thumbnail_20160817_121412Dette er noe jeg kjenner meg godt igjen i som kreftpasient. Det moderne helsevesenet er blitt så spesialisert, avansert og effektivt at det ofte føles som det har glemt at det først og fremst er mennesker det skal jobbe med og tjene.

thumbnail_20160818_154838Fagterminologien hagler og som pasient sitter du igjen med flere spørsmål enn du hadde da du kom etter en samtale med spesialisten. I en allerede sårbar situasjon blir du usikker og utrygg fordi du ikke føler deg sikker på at du har fått den informasjonen du trenger.

thumbnail_IMG_20160817_144231Det er viktig at man ikke glemmer pasientene og den rent menneskelige biten en behandling utgjør. Det handler om livskvalitet, verdighet, trygghet og ivaretakelse.

Jeg håper derfor Bent Høie og helsedepartementet tar denne undersøkelsen på alvor. Norsk helsevesen er kanskje blitt en av verdens mest effektive maskiner, men selv maskiner må driftes av mennesker for å fungere.


No comments yet.

Leave a Reply