Det er utrolig krevende å drive nettbutikk fra Zanzibar. Jeg har ikke tall på hvor mange hundre timer Merete og jeg har sittet i møter bare for å få hele møtet «lost in translation».
Merete snakker greit Swahili, jeg litt og vi bruker stort sett sjef for de kvinnelige guidene våre; Asha, som tolk.
Men i språk ligger ikke bare ord, men også masse subtil, kulturell forståelse av dem som veldig fort stikker kjepper i hjula når svært ulike kulturer skal finne ut av ting sammen.
Og særlig gjelder dette når ikke bare kulturforskjellene er store, men også de sosiale forskjellene.
Vi jobber mye med kvinnelige produsenter på landsbygda, helt uten utdannelse utover grunnskolen og med null forståelse av hva som forventes fra vestlige kunder med hensyn til effektivitet. Mange har aldri vært utenfor sin egen landsby.
Det er for eksempel ikke uvanlig at vi kjører en time i bil til et avtalt møte, bare for å finne ut at ingen har dukket opp.
Etter grundig detektivarbeid med hjelp av Asha og et titalls telefonsamtaler, får vi da bragt på det rene at en av damene har sykt barn, er blitt syk selv, har en slektning som må forberede bryllup, måtte i en begravelse eller rett og slett ikke hadde penger til transport.
Og når hun ikke kunne komme, kommer ikke de andre heller. En for alle, alle for en. At ingen har gitt oss beskjed på telefon om at møtet er avlyst før vi kommer dit, skyldes manglende kreditt på telefonen eller dårlig dekning.
Det kan synes underlig at tid ikke oppleves som et knapphetsgode her i Tanzania der mange både er fattige, trenger bærekraftig business og gjennomsnittlig levealder kun er 62 år for kvinner og 60 år for menn.
Men her går livet foran alt annet. Er barnet ditt sykt, er det barnet som gjelder. Skal kusinen din gifte seg, går alt fokus til henne. Har en nabo dødd, er det ingenting annet som gjelder enn begravelsen.
Og møter du en fjern slektning på gata, er det helt legitimt å komme to timer for sent til et møte fordi du selvfølgelig måtte hilse ordentlig og ta rede på hvordan det går med absolutt alle medlemmene av deres felles slekt som du ikke har sett på en stund.
Når man «lever i tiden og forventer effektivitet» slik vi nordmenn gjør, kan man bli både oppgitt, irritert og få lyst til å droppe hele prosjektet. Men vi lærer hver dag.
Og kanskje har effektive nordmenn generelt mye å lære av en kultur der livet går foran alt? Når vi nå går inn i en høytid der flere blir sittende ensomme i jula hjemme i Norge, er noe slikt for eksempel helt utenkelig her på Zanzibar. Her kommer livet, menneskene og det sosiale alltid først.
Og det er selvsagt ikke bare vi som blir frustrert og oppgitt. Damene vi jobber med syns jo også vi er aldeles urimelig sinnssyke mang en gang når vi stresser, maser om leveringer, volum, antall, shipping til Norge og deadlines.
Men sakte men sikkert lærer vi av hverandre og får til magiske ting sammen.
Når kvinner samarbeider kan det endre liv. Både for dem selv, deres barn, deres ektemenn og lokalsamfunnet rundt dem.
Vi samarbeider med flere kvinnenettverk som endrer liv her på Zanzibar. Men to av dem har kanskje særlig bidratt til endring for hundrevis av landsbykvinner og deres familier de drøye tjue årene de har eksistert.
Det ene er MOTO som i dag er et nettverk bestående av mer enn 200 landsbykvinner som produserer hovedsakelig kurver, matter og Zanzibar kikoi som er det vi kjøper av dem.
Zanzibar kikoi er tradisjonelt et rektangulært stykke vevd bomull av typen «sarong». Kikoi er en viktig del av Swahili-kulturen og brukes som klesplagg av de fleste menn i Kenya, Tanzania og på Zanzibar.
Kvinner bruker kikoi blant annet som hodeplagg, til å knytte babyen fast på ryggen og som håndkle.
På grunn av sin myke, lette kvalitet, absorberer kikoi vann fort og tørker raskt og er defor det perfekte håndkle som er det vi selger det som.
Det andre kvinnekollektivet er Dada Shop som produserer hundre prosent økologiske og organiske skjønnhetsprodukter som såper, faste shampoer og kropsskrubber.
Dada Shop organiserer nå mer enn 50 kvinner i kooperativet sitt og til jul har vi fått dem til å lage enda en ny såpe med deilige dufter av nellik og kanel som er typiske dufter for Zanzibar, men også for julen slik vi kjenner den hjemme i Norge.
Daglig leder på MOTO-veveriet; Hadija (50), kan fortelle at MOTO har endret livet til hundrevis av kvinner på Zanzibar:
«Gjennom MOTO har landsbykvinner fått en markedsføringsplattform med to utsalg, et i Stone Town og et på østkysten sånn at de kan selge mer av det de produserer.»
«Pengene går direkte til kvinnene selv og alle aksjeeiere får årlig utbytte. Det har gitt dem større økonomisk uavhengighet og dermed råderett over egne liv», forteller hun.
Og med oss i Zanzibility har både MOTO og Dada Shop nå fått et utsalg til. Det er vi utrolig stolte av å ha fått til.
For som Hadija selv sier det: «Ved å tjene våre egne penger, får vi mer makt over egne liv. Ektemennene våre får mindre kontroll. Mine penger er bare mine penger, de har mannen min ikke tilgang til. Når kvinner har egne penger, får vi større frihet.»
Så i år satser vi på julegaver med mening i nettbutikken vår. Vi har handlet inn og fått produsert en rekke nye produkter fra kvinnelige entreprenører vi samarbeider med på Zanzibar fordi vi ønsker å være mye mer enn bare en nettbutikk.
Med Zanzibility vil vi løfte og feire kvinner med alt vi gjør. Gjennom vårt kvinnefellesskap vil vi bidra til å bygge kvinners økonomiske uavhengighet som er selve fundamentet for all reell kvinnefrigjøring.
Nå får du både MOTO sine kikoier og Dada sine såper og kroppsskrubb i nettbutikken hver for seg, men vi har også laget et tilbud på en lekker gavepakke som kombinerer det beste fra begge to og som du finner her.
Vi håper mange av dere vil bidra til litt kvinnesolidaritet i praksis og handle noen av julegavene deres hos oss i år. Nettbutikken vår finner du her. Sammen kan vi forandre verden. Ett kvinneliv av gangen.
Legg igjen en kommentar