I går lanserte vi vår nye kaftankolleksjon med et heidundranes kaftanshow i tårnet til vinslottet Popova Kula her i Nord-Makedonia.
Årets første damegruppe har ankommet for vår lille rundreise med piker, vin og sang her på Balkan.
I går startet vi med frokost etterfulgt av et forfriskende bad i de krystallklare, smaragdgrønne kildene her i Demir Kapija.
Før vi satte kursen til champagne-lunsj på Lazar Winery, en av de unge, trendy og up and coming vingårdene her nå.
Middagen tok vi på legendariske Tikves som er Nord-Makedonias største og eldste vingård med hele 136 år på baken.
Og etter det ble det dessert og kaftanshow i tårnet til Popova Kula.
Og for et kaftanshow det ble!
Vi allierte oss med slottsmanager Lenche og to lokale damer som gikk modell til feststemt musikk og glade damer.
Vi viste frem vår oransje kaftan.
Vår turkise kaftan.
Og vår lilla kaftan.
Også tok modellene seff en runde til i alle tre farger.
Det var fantastisk å endelig få vist frem denne kolleksjonen vi har jobbet med i over et år.
Inspirasjonen for designet vårt har vært klar hele veien. Påfuglen som symbol er viktig for Zanzibar og har vært det helt siden de første Sultanene brakte dem med seg på 1600-tallet.
Levende påfugl var og er fortsatt noe som gis i gave av presidenter og kongelige på kryss og tvers av det indiske hav. I hagen til sultanens palass på Zanzibar, var det selvsagt både påfugl og perlehøns.
På Swahili heter den vakre, prikkete, afrikanske perlehøna «Kanga» og har dermed gitt navn til det mest brukte plagget blant Swahilikulturens kvinner.
Kanga er avlange stykker bomull av typen «sarong» med fargerike, geometriske mønstre og et skriftlig budskap påtrykt.
Disse budskapene er alltid tilsynelatende positive og nøytrale på overflaten, men med mange lag og tolkningsmuligheter.
Derfor brukes Kanga som et taust språk til å formidle alt fra kjærlighet og visdomsord, til regimekritikk, kvinnekamp og fornærmelser.
Det er en tekstil født av et ønske om frihet og verdighet. Etter opphevingen av slaveriet i Øst-Afrika i 1897, ønsket tidligere, kvinnelige slaver å distansere seg fra fortiden og bli behandlet med samme respekt og verdighet som Swahilikvinnene som var født frie.
Med hånd malte de derfor vakre, geometriske motiver på sine tidligere hvite slavedrakter og sirlige påskrifter med visdomsord og uttrykk for å vise sin språkbeherskelse og intelligens til hele verden.
Derfor har vi brukt både perlehønas prikker, Kanga-tekstilens geometriske former og påfuglens fabelaktige fjærprakt i vårt kaftandesign.
Det er Merete som har sittet foran datamaskinen i time etter time og designet det nye kaftanmønsteret vårt prikk for prikk, påfugløye for påfugløye.
Vi er inspirert av de vakre påfuglmaleriene Sultana Sherazade dekorerte sitt offentlige persiske bad med da hun ankom Zanzibar for å gifte seg med Sultan bin Said på midten av 1800-tallet. Den persiske tronen hun tilhørte, ble kalt Påfugltronen.
Sherazade skapte furore i sultanatet Zanzibar. Hun red nemlig til hest rundt hele øyriket midt på blanke dagen, iført bukser og uten ansiktsslør som var skikken for kvinner av hennes stand den gangen.
Ansiktssløret knyttet hun i stedet rundt hodet som et pannebånd og folk gispet i skrekkblandet fryd der hun galopperte av gårde sammen med sine 150 persiske ryttere med sløret flagrende i vinden bak seg.
Mye av verdens kvinnehistorie er tapt for alltid. Historien er blitt skrevet av og for menn. Vi vet for eksempel alt om Sultan bin Said av Zanzibar, når han ble født, hvor mange barn han fikk, hva han mente, sa og gjorde.
Vi vet mye mindre om hans kone Sherazade. Ikke en gang nøyaktig når hun ble født. Det finnes heller ingen malerier av henne på Zanzibar. Likevel var hun en kvinne som satte dype spor i kulturen.
Så denne kaftankolleksjonen er en hyllest til kvinnehistorien som alltid blir glemt når århundrene skal oppsummeres.
Når det lette stoffet blafrer i vinden, tenker vi på Sherazade gallopperende langs Zanzibars strender med ansiktssløret flagrende bak seg.
Når vi beundrer de vakre fargekombinasjonene i påfugløynene, tenker vi på våre fargesprakende og alltid hardtarbeidende swahili-venninner som alle hadde fortjent å bestige påfugltronen.
Og når vi ser de subtile Kanga-prikkene designet inn i bakgrunnstoffet, må vi flire litt og tenke på den vaggende, lubne perlehøna der ute på savannen.
På tross av sin stutt-tjukke fremtoning, er perlehøna så kvikk og kjapp til beins at hun lurer de fleste av savannens rovdyr med å sprinte av gårde i sikksakk-mønster med sine overdådige fjør og prikkeprakt som gjør henne til Afrikas egen påfugl.
Så da måtte det bare bli Dolly Parton vi hentet vårt eget Kanga-sitat til kaftanene fra.
I snirklete skrift langs begge kantbordene i siden, som en del av det intrikate, indisk-inspirerte Swahili-mønsteret, har vi nemlig sitert fabelaktige Dolly med sin herlig burleske livsvisdom og humor: «A peacock that rests on its feathers, is just another turkey.»
Livet er for kort til å ikke leve det som en dronning. Kaftanene våre finner du nå i nettbutikken her.
Legg igjen en kommentar